top of page
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black Twitter Icon
What exactly is the Alexander Technique?

Repeated and unconscious actions have a negative effect on us.

Just one hour at the computer is known to cause back and neckaches, not to mention strain on the hands and eyes.



And what if we spend all day in front of the screen, as many of us have to?



The Alexander Technique helps us to recognise and overcome habits acquired over the years, mainly due to the constraints of modern life.



We can change these recognised patterns of over or undertensing, e.g.



- collapsing from standing to sitting

- straining the neck and eyes at the computer

- hunching over



through a simple process of training ourselves  to stop, think momentarily then adequately adjusting our response to the stimuli with which we are confronted.

​

​How it works...

​

In order to develop a better awareness and thus a more refined control of ourselves, the Alexander teacher observes the pupil and instructs them both verbally and through light touch whilst they are doing everyday actions such as:

​

-walking

-sitting down/standing up

-speaking

-typing/writing etc.



Between the sessions, the pupil starts to notice certain habits and becomes more attentive to way in which they carry out actions and react to stimuli.



Some of the things that become more obvious are:



- unnecessarily raising and tensing the shoulders whilst sitting or walking

- overtensing of the jaw

- using too much muscular force in the neck, arms and hands whilst cooking/typing/lifting etc.

 

After a number of lessons (the number depending on the pupil), the Alexander Technique will help you rediscover and permanently adopt a more natural posture and way of moving as well as a better mental and physical presence.

Qui était F. Mathias Alexander ?

Orateur shakespearien de métier, devenu aphone. La médecine ne trouvant aucunes solutions pour lui à son époque, F. Mathias Alexander développa une technique de travail sur soi pour améliorer l'usage de sa voix.​

​

Il retrouva le contrôle de sa voix et de sa posture par l’expérimentation.
Ce faisant il découvrit l'existence d'une unité certaine entre la tête, le cou et le dos rendant possible une meilleure coordination de l'être humain, considéré comme un tout corporel et psychique.
 

Certains scientifiques renommés à l’époque ont reconnu la valeur de son travail :


«Mr Alexander a rendu service au sujet en traitant systématiquement chaque acte comme impliquant l’individu intégré tout entier, l’homme psychophysique pris dans sa globalité. Faire un pas n’implique pas seulement un membre ou un autre, mais concerne l’activité neuromusculaire totale du moment-là tête et le cou n’étant pas les moindres.»


- Sir Charles Sherrington, Prix Nobel de médecine et physiologie (« père » de la neuroscience)


Ces principes physiologiques constituent la base de sa technique qu’il améliora tout au long de sa vie.
L'efficacité de la Technique Alexander a été vérifiée au travers de nombreuses études scientifiques et elle est enseignée partout dans le monde avec succès.
 

Où est-elle enseignée ?

​​

  • CNSM à Paris                           

  • Victorinox                

  • Merck Pharmaceuticals

  • Hewlet Packard                                     

  • Google           

  • Microsoft

  • Juilliard School                         

  • La BBC                       

  • Ecole de Médecine de St. George, Londres

  • et bien d'autres encore...

© 2017 Rachael Hunt. Proudly created with Wix.com

bottom of page